Guide of strategies to promote interpersonal relationships in the teachers of the Catholic Particular Educational Unit “Julio María Matovelle” from the city of Guayaquil. (Review)

Authors

  • Blanca Azucena Toalongo Quezada Universidad Tecnológica Indoamérica
  • Marcelo Carlos Cabezas Cuenca Unidad Educativa “Julio María Matovelle”

Keywords:

interpersonal relationships; emotional intelligence; organizational climate; teacher performance

Abstract

The relationship between the teachers of the "Julio María Matovelle" Catholic Particular Educational Unit is absolutely necessary in order to achieve a quality education and warmth under the ideology Matovellana, as well as the organizational success of the institution; Therefore, the following research is focused on substantiating the importance of the  interpersonal relationships, the factors that influence, how they affect the teaching work and also diagnose the current state of their relationships through a survey conducted to the members of the educational community from which it is desired to obtain necessary information for the investigation accompanied also by a survey with the use of a questionnaire. Thus, the main objective of this study is to design a strategy guide to foster the interpersonal relationships of teachers. Then, taking into account the problem in question and the methodology used in the research, it can be concluded that the relationship between the teachers of the said institution is not the best being sometimes hostile, so it has a negative impact on the teaching performance as well as unfavorable repercussions for the work environment either due to stress situations, little emotional intelligence, willingness or job satisfaction, leadership, motivation among other causes. Thus, in the end, it is considered essential to implement strategic activities that help to stimulate the levels of teacher interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marcelo Carlos Cabezas Cuenca, Unidad Educativa “Julio María Matovelle”

    Prof. Titular

References

Álvarez, M. (2013). Cómo influye la autoestima en las relaciones Interpersonales (Máster de intervención en convivencia Escolar, Universidad de Almería, Almería, España). Recuperado de: http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/2298/Trabajo.pdf?sequence=1
Arce G. & Malvas Y., (2014). El clima organizacional y las relaciones interpersonales en la i.e. Manuel González Prada de Huari – 2013 (Tesis de grado, Magíster en educación con mención en gestión e innovación educativa, Universidad Católica Sedes Sapientiae, Huari. Perú) Recuperado de: http://repositorio.ucss.edu.pe/bitstream/handle/UCSS/134/Arce_Malvas_tesis_maestr%C3%ADa_2014.pdf?sequence=1
Bolaños, J. (2015). Relaciones interpersonales docentes y manejo de conflictos administrativos educativos (Licenciatura en pedagogía con orientación en administración y evaluación educativas, Universidad Rafael Landívar, Quetzaltenango, Guatemala). Recuperado de: http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2015/05/09/Bolanos-Jose.pdf
Centro Internacional de Formación de la Organización Internacional del Trabajo [CIFOIT]. (2013). Sistemas de resolución de conflictos laborales: Directrices para la mejora del rendimiento. Recuperado de: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_dialogue/---dialogue/documents/publication/wcms_337941.pdf
Clemente, R. (25 de septiembre de 2015). Relaciones interpersonales y desarrollo humano. Castellón de la Plana. Recuperado de https://documents.uji.es/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/47c1ec7c-bf2e-4f64-9659-ddcb38b1f48a/1516_es.pdf?guest=true
De la Cruz Lablanca, I. (2015). Comunicación efectiva y trabajo en equipo. Recuperado de: https://sede.educacion.gob.es/publiventa/PdfServlet?pdf=VP16417.pdf&area=E
Elacqua G., Hincapie P., Vegas S., Alfonso T., Montalva M. “y” Paredes J., (2018). Profesion: Profesor en América Latina. ¿Por qué se perdió el prestigio docente y cómo recuperarlo? Recuperado de: https://publications.iadb.org/bitstream/handle/11319/8953/Profesion-Profesor-en-America-Latina-Por-que-se-perdio-el-prestigio-docente-y-como-recuperarlo.pdf
Fragoso, R. (2015). Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior, ¿un mismo concepto? Revista Iberoamericana de Educación Superior, VI (16), 110-125. Recuperado de: https://ac.els-cdn.com/S2007287215000074/1-s2.0-S2007287215000074-main.pdf?_tid=c6b524e2-7207-4e2e-9d64-0887f926b9ff&acdnat=1541474323_4eeb6468a1e3995b9c4f96028903a224
Gonzales, J. & Subaldo, L. (2015). Opiniones sobre el desempeño docente y sus repercusiones en la satisfacción profesional y personal de los profesores. Educación, XXIV (47), 90-114. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5249212
Iglesias, A. & Sánchez, Z. (2015). Generalidades del clima organizacional. Cien fuegos, 13(3), 455-457. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v13n3/ms02313.pdf
López S. & Villacis C., (2018). Satisfacción laboral y su incidencia en el desempeño del personal de la Unidad Educativa Particular Bilingüe “Santiago Mayor” de la ciudad de Guayaquil (Tesis de pregrado, Ingeniería Comercial, Universidad Católica Santiago de Guayaquil, Guayaquil, Ecuador). Recuperado de: http://repositorio.ucsg.edu.ec/bitstream/3317/10410/1/T-UCSG-PRE-ECO-ADM-458.pdf
Marzo, B. (2015). Estrés percibido y rasgo de mindfulness en el profesorado (Trabajo fin de Máster, Universidad Zaragoza, Zaragoza, España). Recuperado de: https://zaguan.unizar.es/record/31666/files/TAZ-TFM-2015-108.pdf
Pereira, F. & Nogueira B. & de Sousa G. & Filgueira A. & Pereira L., (2016). Interpersonal relationship of nursing professors: conflicts and challenges. . Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online, 8 (3), 4609-4615.Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/5057/505754106003.pdf
Pinedo, H. (2015). La inteligencia emocional y su repercusión aplicada a la empresa dedicada a consultoría (Tesis de grado, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, España). Recuperado de: https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/24761/Pinedo_2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Puggina, A., & Paes da Silva, M. (2014). Validação e adaptação cultural para o português da Interpersonal Communication Competence Scale. Acta Paulista de Enfermagem, 27 (2), 108-114. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/3070/307031066004.pdf
Sánchez-Sellero, M., & Sánchez-Sellero, P., & Cruz- González, M., & Sánchez- Sellero, F. (2014). Características Organizacionales De La Satisfacción Laboral En España. RAE - Revista de Administração de Empresas, 54 (5), 537-547. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=155131802006
Toalongo, B, Cabezas, M. & Peñaherrera J. (2018) Las relaciones interpersonales en la integración docente en la Unidad Educativa Particular Católica “Julio María Matovelle” de la ciudad de Guayaquil. Congreso Internacional Sobre Tecnología e Innovación-Ciencias e Investigación [CITICI], Memorias CIMTED Onceava Edición CITICI2018. p.104 -113. Recuperado de: http://memoriascimted.com/memorias/

Published

2020-04-04

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Guide of strategies to promote interpersonal relationships in the teachers of the Catholic Particular Educational Unit “Julio María Matovelle” from the city of Guayaquil. (Review). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 16(1), 354-367. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1490