Theoretical considerations about the bioethical training of the integral general doctor during the pediatric practice. (Review)
Keywords:
bioethical training; pediatric practice; integral general medicine; postgraduate training processAbstract
The conditions of globalization, advances in techno-science and human development, emphasize the necessity of the bioethical approach in health relationships with a special relevance for the pediatric practice performed by the integral general doctor at the primary level. The need arises to carry out the present investigation with the objective of reflecting on cardinal theoretical elements of the formative process that contribute to reveal the essential features that should characterize the postgraduate bioethical formation. The scientific literature warns about the relevance of the subject, although from the pedagogical sciences, is not evidenced a theoretical construct that takes into account the characteristics of this professional, their interests and necessities in relation to the context of action. The research deepen in the postgraduate bioethical formation of the integral general doctor from an integrative perspective that favors the integrality of the training according to the social duty, also reveals essential features of the training process to face the demands of the current pediatric practice, which contributes to sustain in the scientific order the theoretical modeling.
Downloads
References
Amaro Cano, M.C. (2012). La bioética desde una óptica marxista. Ética Médica y Bioética. La Habana: Ciencias Médicas, pp. 32-43.
Añorga J. (2014). La educación de avanzada y el mejoramiento profesional y humano. VARONA 58, pp. 19-31 Recuperado de https://www.redalyc.org/html/3606/ 360634165003/.
Bernaza Rodríguez, G.J; De la Paz Martínez, E; Del Valle García, M; Borges Oquendo, de la C.L. (2017). La esencia pedagógica del posgrado para la formación de profesionales de la salud: una mirada teórica, crítica e innovadora. Educación Médica Superior, 31 (4). Recuperado de https://www.ems.sld.cu/lindex.php/ems/article/view/1062
Did Núñez, J.P. (2000). Principios bioéticos en la atención Primaria de Salud. Revista Cubana Medicina General Integral, 16(4). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252000000400014
Fuentes, H.C. (2008). La Formación de los profesionales en la contemporaneidad. Concepción científica holística configuracional en la educación superior. Centro de Estudios de la Educación Superior "Manuel F. Gran", Santiago de Cuba, Cuba
García Guerra, M., y Pinto Contreras, J.A. (2011). La bioética en la medicina actual: una necesidad en la formación profesional. Revista Médica Electrónica, 33 (4). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242011000400008
García Raga, M., Rodríguez Suárez, C.M., Labrada Espinosa, A., y Espinosa Guerra, A.I (2014). Conocimiento de principios bioéticos para la atención y seguimiento del niño sano. Multimed, 18(4). Recuperado de http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/ article/view/61/1178
González Cárdenas, LT; Cuesta Mejías, L; Pérez Perea, L; Presno Labrador, M.C; Fernández Díaz, I.E; Pérez Díaz, TC; Guerrero Chacón, S.E; Pérez Charbonier, C. (2018). El Programa del médico y enfermera de la familia: desarrollo del modelo de atención médica en Cuba. Revista Panamericana de Salud Pública; 42, e31. Recuperado de http://iris.paho.org/xmlui/bitstream/handle/123456789/34902/v42e312018.pdf?sequence=5
Morales Ojeda, R., Mas Bermejo, P., Castell-Florit Serrate, P., Arocha Mariño, C., Valdivia Onega, N.C., Druyet Castillo, D., Menéndez Bravo, J.A. (2018). Transformaciones en el sistema de salud en Cuba y estrategias actuales para su consolidación y sostenibilidad. Revista Panamericana de Salud Pública, 42, e25. Recuperado de http://iris.paho.org/xmlui/bitstream/handle/123456789/34899/v42e252018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Naranjo Rodríguez, S.A; García Menéndez, R; Negret Hernández, M; Sosa Díaz, R; Fernández Rodríguez, C; González Giraldez, R. (2017). Algunas consideraciones necesarias sobre Ética y Bioética a tener en cuenta por los estudiantes de la carrera de Medicina. Revista Médica Electrónica, 39 (2). Recuperado de http://www.revmedicalelectronica.sld. cu/index.php/rme/article/view/1843
Rodríguez García, MJ., García Raga, M., Rodríguez Suárez, CM. (2018). Pensamiento bioético de Fidel Castro Ruz: vigencia en el modelo formativo de la salud cubana. Revista 16 de Abril, 57(269), pp. 227-234. Recuperado de http://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/765
Román Lafont, J. (2008). Bioética y puericultura. Revista de Ciencias Médicas de La Habana, 14 (1). Recuperado en http://www.revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/ 336/html
Susi Sarfati, S. (2016). Revolución. En Diccionario de Pensamientos de Fidel Castro. 2ª ed. La Habana: Política. p.415
Suárez Hernández, G., y González Rey, I.C. (2015). La bioética y la relación entre ciencia, conocimiento y ética en la formación profesional en ciencias médicas. Revista Caribeña de Ciencias Sociales (mayo 2015). Recuperado de http://www.eumed.net/rev/caribe/2015/05/bioetica.html