Training program in didactics and pedagogy for teachers without pedagogical profile of Carmen Mora de EncaladaHigh School from Pasaje – El Oro – Ecuador. (Review)

Authors

  • Xiomara Edith Espinoza Reyes Colegio de Bachillerato Carmen Mora de Encalada Pasaje
  • Ronald Eugenio Espinosa Nieto Colegio de Bachillerato Carmen Mora de Encalada Pasaje

Keywords:

training; formation; teacher

Abstract

The present investigation has like objective: to make a normative and theoretical foundation on the importance of the processes of formation and qualification of the teachers, especially of those without a pedagogical profile, being the base that justifies the implementation of a training program in the Colegio de Bachillerato Carmen Mora de EncaladaPasaje – El Oro. From the normative perspective, it is established that the teacher must have a higher education degree. However, professionals whose third level degrees do not correspond to those of educational sciences will have a maximum period of three (3) years to obtain a degree in educational sciences. From the theoretical aspects, teacher training is the ongoing process of acquiring knowledge, skills and values for the performance of their educational work, being one of the fundamental pillars for the improvement of the quality of educational systems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benalcázar, M. (2017). Educación privada versus educación pública en el Ecuador. Revista Publicando, 484-498.
Benito, V. (2016). Las políticas públicas de educación en Ecuador, como una de las manifestaciones e instrumentos del plan nacional para el buen vivir. Alicante, España : Universidad de Alicante.
Cárdenas, E., & Calixto, H. (2013). El proceso de enseñanza aprendizaje en la educación básica en Ecuador. Santiago, 217- 229.
Castillo, A., Ramírez, M., & Sánchez, J. (2016). Formación permanente de docentes de Química en Educación Media desde una perspectiva integradora. Omnia, 25-36.
Castillo, O., & Miranda, M. (2016). Incidencia de la actualización docente en el desempeño de los estudiantes de la Básica Superior de la Unidad Educativa “Luis Alfredo Noboa Icaza” de Guayaquil 2015. propuesta: Diseño de un manual de talleres para la actualización docente (Tesis de grado). Universidad de Guayaquil. Guayaquil, Ecuador.
Chenche, R., Chenche, W., & Chenche, W. (2017). Formación pre-profesional del docente del siglo XXI y los retos del contexto escolar. Dominio de las Ciencias, 124-137.
Constitución de la República del Ecuador. (2008). Última modificación 01 de agosto de 2018. Quito: Registro Oficial 449 de 20-oct-2008.
Cota, J., & Rivera, J. (2017). La capacitación como herramienta efectiva para mejorar el desempeño de los empleados. Técnica Administrativa.
Guapucal, M., & Jaguandoy, M. (2015). La formación docente como estrategia pedagógica para fortalecer la educación diversa. Plumilla Educativa, 237-255.
Ley Orgánica de Educación Intercultural. (31 de marzo de 2011). Quito: Segundo Suplemento del Registro Oficial No. 417.
Luna, M. (2014). La educación en el Ecuador 1980-2007. Revista Iberoamericana de Educación, 1-15.
Méndez, M. (2014). Necesidades de formación de los docentes del bachillerato de la Unidad Educativa Liceo Americano Católico, de la provincia del Azuay, ciudad de Cuenca, periodo 2012-2013 (Tesis de Maestría). Universidad Técnica Particular de Loja. Loja, Loja.
Oxley, V., & Rolón, V. (2017). Capacitación docente para la enseñanza de matemática. ACADEMO (Asunción): Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 3-8.
Plan Nacional del Buen Vivir 2009-2013. (2009). Quito: Secretaria Nacional de Planificación y Desarrollo (SENPLADES).
Quiroz, L. (2015). Fortalecimiento de la formación continua de los docentes desarrollado por el Municipio de Pisco - Región Ica (tesis de maestría). Universidad Peruana Cayetano Heredia. Lima, Perú.
Sandoval, F. (2015). La formación permanente del docente en Latinoamérica. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 1-18.
Sandoval, L. (2017). Reflexiones sobre la gratuidad la gratuidad la gratuidad. Educere: Revista Venezolana de Educación, 687-693.
Torres, O. (2017). Indicadores de la Educación en el Ecuador. UNIANDES EPISTEME: Revista de Ciencia, Tecnología e Innovación, 61-69.

Published

2020-03-25

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Training program in didactics and pedagogy for teachers without pedagogical profile of Carmen Mora de EncaladaHigh School from Pasaje – El Oro – Ecuador. (Review). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 16(1), 272-282. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1461