Strategies for the application of an effective educational leadership in the unit educational community bilingual intercultural "Luis Chiriboga". (Review)
Keywords:
educational leadership, transformational, distributed, effective, teachersAbstract
In an increasingly globalized world, where the school presents new challenges and barriers that must be overcome, it is necessary the emergence of new leaders, a group of men and women fully qualified and truthfully trained to exercise educational leadership, capable of giving solution to the problems that have been emerging over time, for this reason this research aims to provide a series of strategies that serve as a tool for the teacher and that guide the application of an effective leadership which is based on the combination of two leadership styles known as distributed leadership and transformational leadership, in order to solve the application of an obsolete and inefficient leadership style that has been carried out in most educational institutions.For the development of this research, the techniques of data collection from the educational context were analyzed, allowing to define in the first instance the leadership style currently being applied by teachers in the educational institution and, on the other hand, the shortcomings that need to be solved.
Downloads
References
Ahumada, L., González, A., Pino-Yancovic, M. y Maureira, O. (2017). Liderazgo distribuido en establecimientos educacionales: Recurso clave para el mejoramiento escolar. Informe Técnico N° 7. Líderes Educativos, Centro de Liderazgo para la Mejora Escolar: Chile.
Ahumada, L. (2012) Liderazgo en organizaciones educativas. núm. 15, enero-diciembre, 2012, pp. 239-252.Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=147125259014
Alatorre, Antares Vázquez. (2016). Interdependencia entre el liderazgo transformacional, cultura organizacional y cambio educativo: una reflexión. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 11 (1).https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/2915.
Balda, R. & Guzmán, A. (2015). Liderazgo transformacional como necesidad de las instituciones educativas. Vol. 3, Año 2015, No. 2.Recuperado de file:///C:/Users/HP/Downloads/370-906-3-PB.pdf
Bolívar, A. (2011). Aprender a liderar líderes. Competencias para un liderazgo directivo que promueva el liderazgo docente. Universidad Autónoma de Barcelona, España
Gómez , R. (2006). El liderazgo empresarial para la innovación tecnológica en las micro,pequeñas y medianas empresas . Bogotá-Colombia : Universidad del Rosario .
González, O.G., Cubillán, L.G., 2012. Estilos de liderazgo del docente universitario. Multiciencias 12, 35–44.
Naranjo, J.(2014). Liderazgo: Desarrollo del concepto, evolución y tendencias. 42.https://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/8672/1026275656-2014.pdf?sequence=1
Meza-Mejía, M., y Flores-Alanís,I. M. (2014). El liderazgo transformacional en el trabajo docente: Colegio Mier y Pesado, un estudio de caso. Revista Educación 38 (1): 101-15.
Rojas, A., & Gaspar, F. (2006). Bases del liderazgo en educación . Chile: Andros Impresores.
OCDE. (2009). Proyecto Mejorar el liderazgo escolar: herramientas de trabajo. Recuperado de www.oecd.org/edu/schoolleadership
Pereira, M., y Vera, A. M. (2012). Perfil profesional docente basado en el liderazgo transformacional para la enseñanza de las ciencias. Multiciencias, vol. 12, enero-diciembre, pp. 175-179.
Ugalde Villalobos, M., & Canales García, A. (2016). El liderazgo académico, comunicación asertiva y motivación. Ensayos Pedagógicos, 11(2), 45-61. Recuperado a partir de https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/9146.
Vaillant, D. (2015). Liderazgo escolar, evolución de políticas y prácticas y mejora de la calidad educativa. recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/275517675_ Liderazgo_escolar_evolucion_de_politicas_y_practicas_y_mejora_de_la_calidad_educativa_Denise_Vaillant_2015.