System of activities for the implementation of the gender perspective in the History of Cuba program. (Original)

Authors

  • Celeste Jiménez Ramos Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.
  • Flor Mary Roca Zayas Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.
  • Yusdelbis Alvarado García Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

Keywords:

system, activities, gender, women, historical facts

Abstract

The present work has as objective the elaboration of a system of activities that is sustained in the General Theory of the Systems and forms part of the institutional research project that was developed in the University of Granma between the years 2016 and 2017 called "The familiar education and gender, its expression in local development ". The proposed system is structured in two subsystems, the first referred to the period of 1867-1878 and the second subsystem includes activities related to other women who are not in the locality, through it must achieve an assimilation of knowledge of the different events, historical facts and figures of the colonial period of the History of Cuba with emphasis on the role of women, so it offers prospective graduates alternatives for the teaching-learning process of the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Celeste Jiménez Ramos, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Asistente

  • Flor Mary Roca Zayas, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Prof. Auxiliar

  • Yusdelbis Alvarado García, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Instructor

References

Álvarez,S. M. (2007): La construcción sociocultural de la masculinidad y la femineidad. Papel de la comunicación interpersonal En Género y Educación. Selección de lecturas. La Habana: Pueblo y Educación.
Castro,F. (2010):Mujer y Resolución 1959-2007. Federación de Mujeres Cubanas, Comp. Yolanda Ferrer y Carolina Aguilar. La Habana: Editorial de la mujer.
Vitier, C.(2007): Cuaderno Martiano II. La Habana: Pueblo y Educación.
Díaz, H.(2009): Textos sobre HISTORIA DE CUBA para la formación y superación de maestros y profesores. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Engels, F. (1985): Antiduhring. La Habana: Pueblo y Educación.
Espín,V.(1990): La mujer cubana..La Habana: Política Cuba.
Lenin V.I. (1979): Carlos Marx. (Breve Esbozo biográfico con una Exposición del Marxismo). Obras completas en tres tomos. Tomo I. Moscú: Progreso.
Lenin V.I. (1990): Materialismo y Empiriocriticismo. La Habana: Pueblo y Educación
Marx, C. (1980): El Capital. Tomo I. La Habana: Ciencias Sociales.
Marx, C. y Engels, F. (1973):Manifiesto del Partido Comunista. Obras Escogidas en 3tomos, Moscú: Progreso.
MINED. (2010): Historia de Cuba NM. La Habana: Pueblo y Educación.
Maceo, J.(1997): Bayamo. Edición Bayamo.
Méndez, R. (1975): Relatos Heroicos, La Habana: Gente Nueva.
MINAG (2005). Subjetividad de género en Cuba: la construcción sociocultural de lo femenino y lo masculino. Perspectiva de cambio. Impresión MINAG.
Vigotsky, L.S. (1998): Interacción entre enseñanza y desarrollo. La Habana. (Material Impreso).

Published

2020-03-02

Issue

Section

Artículos

How to Cite

System of activities for the implementation of the gender perspective in the History of Cuba program. (Original). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 16(1), 132-145. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1435