A system of activities of History of Cuba to elicit the school children’s creativity.
Keywords:
stimulus, creativity, system, activitiesAbstract
The current article is directed to design a system of activities to stimulate the creativity in the primary school children from the contents of the subject History of Cuba, which favors the solution of one of the main learning problems: trying to turn the students into the subject of their own learning. Theoretical methods are used such as: analysis-synthesis, induction-deduction, historical-logical and the systemic-structural-functional ones; empirical methods such as: revision of documents, class observation, pedagogical pre-experiment; and methods and technical of descriptive statistics, and they allow to demonstrate the relevance and feasibility of the system. The proposal is a concrete answer to the existent contradiction between the acquisition of the historical knowledge and their application at a creative level.
Downloads
References
Bermúdez, R. y Pérez Martín, L. M. (2004). Aprendizaje formativo y crecimiento personal. La Habana: Pueblo y Educación.
Caballero Delgado, E. (2002) Didáctica de la escuela primaria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Castellanos Simons, D. y otros (2001). Aprender y enseñar en la escuela. La Habana: Pueblo y Educación.
Chávez Rodríguez, J. A. (1988) Cómo enseñar a confeccionar esquemas lógicos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Chavás Ortiz, F. (1992).Creatividad + Dinámica de grupo = ¿Eureka? La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Díaz Pendás, H. (2002)) Enseñanza de la Historia. La Habana: Editorial Pueblo y educòn.
García Batista, G. (Comp.) (2002). Compendio de Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación.
Martínez Llantada, M. (2003). Inteligencia, creatividad y talento. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Ministerio de Educación. (2003). La zona de desarrollo próximo: Procedimientos y tareas de aprendizaje. La Habana: Pueblo y Educación.
Ministerio de Educación. (2007). Maestría en Ciencias de la Educación: módulo1. Segunda Parte. La Habana: Pueblo y Educación.
Ministerio de Educación. (2009). Cuaderno de Actividades Historia de Cuba Sexto grado. La Habana: Pueblo y Educación.
Ministerio de Educación. (2007).Libro de texto de Historia de Cuba sexto grado. (Tabloide). La Habana: Pueblo y Educación.