The approach to cultural diversity in the teaching of the Sociology of Law at Metropolitan University (UMET), Ecuador (Review)

Authors

  • Carlos Justo Bruzón Viltres Universidad Metropolitana (UMET)

Keywords:

cultural diversity; sociology; sociology of law

Abstract

It´s an indisputable fact that cultural diversity is a characteristic sign of the societies, which currently tends to accentuate. However, from the perspective of equality and inclusion, this reality is not always assumed by the main actors: the citizens. Through the teaching of Sociology of Law, is possible to contribute with transformation in knowledge, interpretation and behavior to assume and respect cultural diversity in the environment of multiple and complex individual-society relationships. It´s the experience developed from the syllabus of this discipline at Metropolitan University (UMET), Ecuador, which take as a reference different pedagogical models about cultural diversity.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Carlos Justo Bruzón Viltres, Universidad Metropolitana (UMET)

    PhD., Docente Titular

References

Aguilar, E. (2009). Multiculturalismo y Derecho. Multidisciplina II (4), 69-80.
Borobio, E. (2003). Familia e interculturalidad. Importancia cultural de la familia en la sociedad actual. FAM (23), 9-30.
Correas, O. (1997). El pluralismo jurídico. Un desafío al Estado contemporáneo. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales. 41 (168), 91-98.
Díaz, V.; Funes, S. (2016). Universidad inclusiva. Prisma Social (16) 450-494.
Escrich, T.; Lozano, J (2015). Diversidad cultural en las universidades: aproximación y enfoques para su gestión. Investigaciones de Economía de la Educación (9) 159-178.
Giddens, A. (1991) Sociología. Madrid: Alianza.
Ianello, P. (2015). Pluralismo jurídico, en: Enciclopedia de Filosofía y Teoría del Derecho, vol. 1, 767-790. Disponible en: https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/8/3875/24.pdf
Llano, J. (2016). Pluralismo jurídico, diversidad cultural, identidades, globalización y multiculturalismo: perspectiva desde la ciencia jurídica. Novum Jus 10 (1), 49-92.
Molina-Luque, F. (2006). Sociología de la educación intercultural, en La escuela del siglo XXI: la educación en un tiempo de cambio social acelerado. Logroño: XII Conferencia de Sociología de la Educación.
Ruiz, A. (2011). Modelos educativos frente a la diversidad cultural: la educación intercultural. Luna Azul (33), 15-30.
UNESCO (2009). UNESCO World Report: Investing in Cultural Diversity and Intercultural Dialogue. Paris: UNESCO Publishing.
Constitución de la República Bolivariana de Venezuela, 2009.
Constitución de la República del Ecuador, 2008.

Published

2019-11-26

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The approach to cultural diversity in the teaching of the Sociology of Law at Metropolitan University (UMET), Ecuador (Review). (2019). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 15(4), 257-267. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1129