The computer resources in the mediation of self-learning (Review)

Authors

  • Osvanis Hidalgo Torres Dirección Municipal de Educación, Granma
  • Rolando Fonseca Arias Universidad de Granma
  • Franklin Alarcón Reyes Universidad de Granma

Keywords:

learning environments; culture; mediation; information-technology resources; auto-learning

Abstract

The experience developed addresses the problems related to the inadequacies presented by the students of the Regular Course by Encounter. The use of computer resourses to Access knowledge from self-learning. The creation of interactive, creative and educational learning inviroments where students use their own communication devices to Access the contents of the subjects, becoming mediators of self-learning though videos, podcats, and images. The experiment is developed in the career of Agronomy and specifically in the subject of Computer Sciencie, where students have demostrated greater cognitive Independence and better quality in the investigation of the issues of independent study.   

Author Biographies

  • Osvanis Hidalgo Torres, Dirección Municipal de Educación, Granma

    Profesor Instructor

  • Rolando Fonseca Arias, Universidad de Granma

    Profesor Asistente

  • Franklin Alarcón Reyes, Universidad de Granma

    Profesor Asistente

References

1. Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip Your Classroom. International Society for Technology in Education.
2. Bergmann, J., & Sams, A. (2014). FLIPPED LEARNING: Maximizing Face Time. T+D. Feb2014, Vol. 68 Issue 2, p28-31. 4p. Biblioteca digital ITESM: EBSCO Business Source Premier.
3. Fonseca, P. J., & Mestre, G. U. (2007). Teleformación permanente de docentes universitarios. Recuperado de http://http://revistas.mes.edu.cu/eduniv/. Las Tunas: Universitaria.
4. García, B. G., Addine, F. F., & Lima, M. S. (2014). La formación a distancia: una importante opción para la superación de docentes. Experiencias y resultados. Curso 7, Universidad 2014. La Habana: Palacio de las Convenciones.
5. García, F. O. (2010). Concepción pedagógica de un entorno virtual de enseñanza aprendizaje desarrollador para la formación del docente (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”. Santiago de Cuba.
6. Lima, S. M. (2005). La mediación pedagógica con uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC). Curso 67. Pedagogía 2005. La Habana: Educación cubana.
7. Martínez, C. R. (2016). La formación informática profesional del maestro primario desde una perspectiva infopadagógica en su formación inicial. (Tesis doctoral). Universidad de Oriente. Santiago de Cuba: Universitaria.
8. MES. (2008). Nuevos caminos en la formación de profesores. La Habana.
9. Microsoft Encarta. (2009). Recurso.
10. Morley, D. (2010). Understanding Computers: Today and Tomorrow. 13ra ed. Course Technology, Stamford, CT. ISBN 0-538-74810-9.
11. Prieto, C. D., & Gutiérrez, P. F. (1999). La mediación pedagógica. Apuntes para una educación a distancia alternativa. Buenos Aires: CICCUS-La Crujía.
12. Tecnológico de Monterrey. (2014). Aprendizaje invertido. Edu Trens, 29.
13. Valverde, B. J., & Garrido, A. M. (1999). El impacto de las Tecnmologías de la Información y las Comunicaciones en los roles docentes universitarios. Electrónica interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2(1), 12.
14. Vigotsky, L. S. (1993). Pensamiento y lenguaje. En Obras escogidas. T. II. Madrid: Visor.

Published

2018-12-12

How to Cite

The computer resources in the mediation of self-learning (Review). (2018). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 2(5), 81-90. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/581