System of activities for form Energetic Ahorro's Culture (Original)

Authors

  • Julio Jesús Argote Cruz Universidad de Granma
  • Esther María Montero Fuentes Universidad de Granma
  • Guillermo Alberto Tarapiella Rosales Universidad de Granma
  • Martha Milanés Solano Dirección Municipal de Educación de Jiguaní

Keywords:

system of activities; energetic horror’s culture’ race; universalization’s process; methodology

Abstract

Present it a system of activities to form Energetic Ahorro's Culture in students of Agronomía's race in Universalización's Process contributes investigation, you offer a scheme that represents his structure and fundamental stages with his objectives and methodology clear-cut for his application. The same assumes in its contents aspects that provide transformations in the present-day reality of the Educational Process in the students' cultural development and. The combination of approaches empiric theoreticians like the Functional Histórico, the transit of the initial status to the desired made it possible to demonstrate operated changes – Lógico, Analysis and the Synthesis and the Structural Sistémico -. The theoretic foundations from the philosophical point of view need psicopedagógico themselves and didactic. The qualitative attained results come from the application of the system of activities that suggests and extracts the security of the present article. It comes into question like objective, Elaboración of a system of activities to form Energetic Ahorro's Culture in the students of Agronomía's race. The application of various instruments contributed to updating the diagnosis on the problems that isinvestigated about, observándose difficulties in the formation of Energetic Ahorro's Culture in the students. The system of applied activities, you contributed to the fulfillment of the proposed objective that could check itself for the effectiveness of his implementation, evidenced in the results obtained in the cognoscitive affective order and in his modes of acting toward Energetic Ahorro's Culture by part of the students.

Author Biographies

  • Julio Jesús Argote Cruz, Universidad de Granma

    Profesor Asistente del Centro Universitario Municipal de Jiguaní

  • Guillermo Alberto Tarapiella Rosales, Universidad de Granma

    Profesor Instructor del Centro Universitario Municipal de Jiguaní

  • Martha Milanés Solano, Dirección Municipal de Educación de Jiguaní

    Metodóloga de Geografía

References

1. Arrastía, M. A. Educación energética de respeto ambiental. Revista Energía y Tú. Cubasolar, La Habana, (35), 2006, (8 -13).
2. Bérriz, Luís: “La transformación de la Energía Solar en electricidad”, en Energía y tú, Nº 12, oct-dic del 2000.
3. Bustos, M. La Educación ambiental y el PAEME. Programa Docente Educativo para el Ahorro de Energía en el Sistema Nacional de Educación. CIDEA. CITMA, La Habana, 2008.
4. CalánteGonzález, Abel Pedro. Sistemas de tares integradoras para formar una Cultura de ahorro energético en los estudiantes de 10mo grado. Tesis de Maestría, Granma, 2008.
5. Castro Rúz, Fidel. Las ideas son el arma esencial en la lucha de la humanidad para su propia salvación, oficina de publicaciones del consejo Estado, La Habana, 2003, P.26.
6. Colectivo de autores, Protección Ambiental y Producción más limpia. Parte 2. Hacia un consumo sustentable. Universidad Para Todos, 2006, PP, 11-16.
7. Consejos de Ministro: Programa de Ahorro de electricidad en Cuba, La Habana, 1998.
8. Cuba Solar, Revista Científico y Popular Energía y Tú. Conciencia Energética: respeto ambiental. Editorial Academia. La Habana. Nº 26 abril-junio, 2004.
9. Curso, Congreso Internacional “Didáctica de las Ciencias”. Ciudad de la Habana, 2008.
10. GamboaDomínguez, Adis María. Sistemas de actividades para potenciar el desarrollo de una Educción Energética en los alumnos de 8vo grado (Tesis en Opción al Título Académico de Máster en Ciencias de la Educación), 2008.
11. HernándezCalderín, E. Y Francisco García, B. ¿Cómo desarrollar una conciencia de ahorro en los escolares? Una experiencia cubana. La Habana: curso Nº 52. Pedagogía 59.
12. Lorenzo, N. El desarrollo de la cultura energética en estudiantes de secundaria básica, mediante una concepción didáctica integradora. Tesis Doctoral, Holguín, 2006.
13. MINED, Orientaciones para la implementación del PAEME en los centros Docentes, Curso 98-99. Folleto. La Habana, 1999.
14. Parra Serrano, R. Concepción didáctico-metodológica para el desarrollo de una cultura energético para el primer año de la carrera de PGISB. Tesis de Maestría, Granma, 2007.
15. Pérez Alí, E. La superación profesional para la Educación Energética de los profesores de los Institutos Superiores Pedagógicos.Tesis Doctoral, Holguín, 2009.

Published

2018-12-12

How to Cite

System of activities for form Energetic Ahorro’s Culture (Original). (2018). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 2(5), 25-39. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/576