Higher Education in China, characteristics, contradictions and perspectives (Revision)
Keywords:
public policy; higher education; reforms; transformationsAbstract
Higher education in China is an active part of the transformations and advances of this Nation since 1979 with the constitution and construction of the Model of socialism with Chinese characteristics, these transformations are valued as intense and extensive, which as a result achieved affordability, quality and relevance, recognized and endorsed in the world, a reflection of the relationship, integration and autonomy of public policy with higher education. At present, it continues to play a significant role and protagonism in the achievement of new remains, when it comes to consolidating a modern and well-off society in an integral way. The article analyzes the relationship between public policy and higher education policy and other factors, which reflect the integration and interrelation between the two. The study is organized in two stages, the first stage: Development of higher education and its popularization (1980-1999) and the second stage: Diversification quality and international recognition (2000-present) and aims to reveal the relevant manifestations in the relationship between society-education and development, in the period studied to point out from these considerations what is expected of higher education in the new social challenges of the Nation.
References
Jian N. X., y Yagüe J. L. (2012): El desarrollo regional en la República Popular China: de la administración centralizada a la planificación del desarrollo. Revista Estudios Geográficos LXXIII, 272. 273-307. Enero-junio 2012 ISSN: 0014-1496 eI ISSN: 1988-8546 doi: 10.3989/estgeogr.201210 (recuperado 14/7/2018)
Li J. (2014). 65 años de la nueva política de Educación Superior de China: evolución y análisis. Proyecto del Fondo: Proyecto de Humanidades y Ciencias Sociales "Historia de la Política de Educación Superior de China" (10YJA880062)
Li J., y, Xu Q. (2019). Algunas reflexiones sobre la mejora de la política educativa de China en los últimos 70 años. Revista FORO DE Educación Fudan 2019, .17, No.5
Massón, R.M., y Rodríguez, E, (2019). Fundamentos y orientaciones para realizar estudios comparados en educación. Material de apoyo a la docencia.
Ministerio de Educación. (2020) El plan de revitalización para la educación superior en las regiones central y occidental. http://www.moe.gov.cn/fbh/liv
Vázquez, J. A. (2013). Reseña Bibliográfica: China pide paso. De Hu Jintao a Xi Jinping. La Habana. Centro de Investigaciones de Economía Internacional. http://biblioteca.clacso.edu.ar/ Cuba/ciei- uh/. http://creativecommons.org/licenses/
Wu, Y. (2020). Los estándares de calidad y los tipos de desarrollo de la educación superior deberían pasar de la homogeneización a la diversificación.
Xia. L. (2018). Revisión y perspectiva de la reforma del sistema de educación superior de China durante 40 años. http://www.chinado.cn
Xue, L. (2012). La formulación de políticas públicas en China. 2012-September-27 10:55 http://www.chinatoday.mx/pol content/2012-09/27/content_486664.htm
Zhao, J. (2019).En el futuro, senecesita una educación superior diversificada. http://www.jyb.cn/rmtzgjyb/
Li, S. (2014). Información sobre el analfabetismo. Discurso de Proyecto "Doble primera clase",http://www.moe.gov.cn/ .








