System of activities to strengthen the learning of the History of Cuba during the stage of the Revolution in the Power (Original)

Authors

Keywords:

system of activities; learning history of cuba; revolution in the power

Abstract

The History that is studied in the University should assume the integral value of this science and contribute to the reinforcement of the national identity, the self- respect and the individual and social esteem, as well as increasing the cultural quality and becoming a regulative agent for the man´s life, so as to input a human lesson due to its educative condition, because the History allows the man to build up his own social meanings and have it as the main source of knowledge. Nowadays, some teaching strategies have been set up to guide the learning process of the History of Cuba in the University. They guarantee the teachers´ training and their researching methods to increase the quality of the class and the students´ learning. This current teacher´s material shows a system of activities that strengthens the contents´ learning level in the stage of the Revolution in the power through the subject History of Cuba. Some methodological viewpoints are presented so as to deepen in the study of historical elements, standing out main about the teaching of History based on the analysis of historical documents.  The activities are inserted in the local history in order to contribute to the preparation of teachers in the achievement of an educative incorporation, emphasizing in the quality of the Cuban education. 

Author Biographies

  • Mailen Julia Pérez González, Universidad de Granma

    Instructor, Máster en Ciencias de la Educación, Profesor de Historia en el Departamento de Historia y Marxismo – Leninismo

  • Sonia Videaux Videaux, Universidad de Granma

    Profesora Titular, Doctora en Ciencias Filosóficas, Directora de Historia y Marxismo Leninismo

References

Addine, F. (2004).Didáctica teoría y práctica. La Habana: Pueblo y Educación.
Addine, F., y García. A (2012). La didáctica general y su enseñanza en la Educación Superior Pedagógica. En Revista Congreso Universidad. Vol. I, No 3, ISSN: 2306-918X.
Aguilera, A. (2007). Estrategia didáctica para el proceso de enseñanza- aprendizaje de la Historia de Cuba en el 9no grado. Tesis de Maestría. Bayamo: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño.
Álvarez, R. (1990).El desarrollo de las habilidades en la enseñanza de la Historia. La Habana: Pueblo y Educación.
Calderón, O. (2011). Hechos históricos y efemérides fundamentales para la escuela. La Habana: Pueblo y Educación.
Castro, F. (2007, diciembre, 15).El imperio y la isla independiente. (Tabloide).
Díaz, H. (2009) Textos sobre Historia de Cuba para la formación y superación de maestros y profesores. La Habana: Pueblo y Educación. ISBN 978- 959- 13- 1843- 5.
Leal, H. (2000). Pensar, reflexionar y sentir en las clases de Historia. La Habana: Pueblo y Educación.
López, F. (2003). Cuba y su Historia. La Habana: Félix Valera.
López, F., Loyola, O y Silva, A. (2004). Cuba y su Historia. La Habana: Pueblo y Educación.
Ortiz, B. M. (2016). La contextualización sociocultural de la formación humanista de los estudiantes de la carrera licenciatura en educación Marxismo Leninismo e Historia. (Tesis doctoral). Universidad de Granma. Cuba.
Romero, M. (2006). Didáctica de la Historia. La Habana: Pueblo y Educación.
Romero, M. (2009) Sistema de actividades para contribuir a elevar el nivel de aprendizaje de los contenidos de la etapa colonial de la asignatura Historia de Cuba. Tesis de Maestría. Bayamo: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño.
Torres, E., y Loyola O. (2001). Historia de Cuba, formación y liberación de la nación (1492 – 1898).La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2020-09-02

Issue

Section

Articles

How to Cite

System of activities to strengthen the learning of the History of Cuba during the stage of the Revolution in the Power (Original). (2020). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 4, 772-781. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/1874