Neurodidactict training teachers towards culture and digital citizenship as a prospective of sustainable education (Original).

Authors

Keywords:

training teacher, neurosciences, culture and digital citizenship

Abstract

This article constitutes a result of educational research that ofert the possibility of expanding the initial training of professionals of the career degree in Elementary Education, trough the integration of neuro scientific knowledge, aimed at school diversity as a futurology of social justice and sustainable education in the 21st century and the development of digital culture and citizenship. Important appreciations are explained around digital culture an citizenship, also the contributions for the neuro didactic training of teachers. The integration of this knowledge is valued in the terms of providing the elementary teacher whith the necessary skills for their integral formation, also comprehensive care to the scolar diversity, and the solution of professional problems in different contexts of action. The main challenges to achieve this culture and digital citizenship towards the neuro didactic training of education professionals of more sustainable society are also raised, to achieve personal values and the achievement of a quality education. The proposal is introduce from the perspective of social technologies and the use of information and communication technologies (ICT), for the repercussion and impact it has from a sociological and pedagogical perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Noelia de las Mercedes Pérez Marrero, Universidad de Holguín. Cuba.

    Licenciada en Educación Especial. Máster en Ciencias de la Educación mención Educación Especial. Doctorando en Ciencias Pedagógicas. Instructor.

  • Fidel Ramón Gonzáles Quincho, Licenciado en Educación Especialidad: Matemática-Física. Máster en Didáctica y tecnología de la información y comunicaciones. Presidente de la Asociación Educativa Internacional “Intellectun” Lima. Perú.

    Asociación Educativa Internacional “Intellectun” Lima. Perú.

  • Sonia Aurora Ponce Reyes, Universidad de Holguín. Holguín. Cuba.

    Licenciada en Pedagogía-Psicología. Máster en Investigación Educativa. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

References

Boscán, A. (2011). Modelo didáctico basado en las neurociencias, para la enseñanza de las Ciencias Naturales. Estrategias neurodidácticas. https://aulavirtual.iberoamericana.edu.co
Caicedo de Ortega, E., y Jiménez Cortés, R. (2021). Formación universitaria basada en la neuroeducación y la psicología positiva: percepciones de jóvenes con y sin tdah. MLS Educational Research, 5(1). https://doi.org/10.29314/mlser.v5i1.405
Calzadilla- Pérez, O. O. (2015). La integración de las neurociencias en la malla curricular de la formación inicial de docentes en Cuba. Conferencia pronunciada en el Congreso Internacional “Neurociencias, Familia y Educación”, Temuco, Chile. [Archivo PDF].
Calzadilla Pérez, O. O. (2017). La integración de las neurociencias en la formación inicial de docentes para las carreras de la educación inicial y básica: caso Cuba. Actualidades Investigativas en Educación, 17(2). https://doi.org/10.15517/aie.v17i2.28709
Calzadilla- Pérez, O. O. (2018). Bases epistemológicas sobre el surgimiento de la Neurodidáctica en la formación del profesional de la Educación Inicial y Básica. Taller científico del proyecto de I+D+i “La formación neurodidáctica del profesional de la Educación Inicial y Básica”. Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Holguín. [Archivo PDF].
Calzadilla-Pérez, O. O. (2019). Bases epistemológicas sobre la integración del conocimiento neurocientífico en la formación del profesional de la Educación Inicial y Básica. Ciencia e Innovación Tecnológica. 5, (IV). [Archivo PDF].
Calzadilla- Pérez, O. O., Montes de Oca-Jiménez,Y., y Arriagada-Hernández, C.R.(2021). Valoración crítica de la Disciplina Principal Integradora del Plan de Estudio “E” en la carrera Licenciatura en Educación Primaria. Luz. XX. (2), 32-47. https://luz.uho.edu.cu
Carvalhoa, D. y Villas Boas, C. A. (2018). Neurociências e formação de professores: reflexos na educação e economia, 26 (98), 231–247. https://doi.org/10.1590/s0104-40362018002601120
Castro Espino, Y., Navarro, X., Bermúdez López, I. L. (2021). La estimulación del neurodesarrollo infantil como contenido de la formación inicial de los profesionales de la educación. Conrado, 17(83), 174–180. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2075
Díaz-Cabriales, A. (2021). La neuroeducación en los programas de formación y profesionalización docente en México. Ciencia y Educación, 5(2), 63–78. https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i2.pp63-78
Di Gesù, F. y Seminara, A. (2016). Neurodidáctica y la implicación de emociones en el aprendizaje. https://www.researchgate.net/publication/260187668
Guirado, I. (2017). La neurodidáctica: Una nueva perspectiva de los procesos de enseñanza aprendizaje. https://riuma.uma.es
Jiménez, E., y Calzadilla-Pérez, O. O. (2021). Prevalencia de neuromitos en docentes de la Universidad de Cienfuegos. Ciencias Psicológicas. https://doi.org/10.22235/cp.v15i1.2358
Jiménez, E., López, M., y Herrera, D. (2019). La neurociencia en la formación inicial de docentes. Conrado, 15(67), 241–265.
Mendoza Ríos, C. P. (2021). Conocimiento del docente sobre neurociencia y su impacto en la educación primaria en Latinoamérica. https://alejandria.poligran.edu.co/handle/10823/3077
Mora, F. (2017). Neurociencias y educación. Aprendemos juntos. BBVA. El País. [Archivo PDF].
Nancekivell, S. E., Shah, P., y Gelman, S. A. (2020). Maybe they’re born with it, or maybe it’s experience: Toward a deeper understanding of the learning style myth. Journal of Educational Psychology, 112(2), 221–235. https://doi.org/10.1037/edu0000366
Núñez, J. (2018). Educación Superior, Ciencia, Tecnología y Agenda 2030. [Archivo PDF].
Preiss, G. (1988). Neurodidáctica. Teoría y Práctica. Herbolzheim: Centaurus. https://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttextypid=S1997
Rodríguez, C. (2019). La neurodidáctica el nuevo paradigma de la Educación: Escuela de padres. https://www.educayaprende.com
Rodríguez, E. (2022). El conocimiento de ciudadanía digital. [Archivo PDF].
Romero, J.M.; Gómez, G.; Rodríguez, C. y Ramos, M. (2020). Investigaciones aplicadas en Ciencias de la Educación. Ediciones OCTAEDRO, S. L. Madrid, España. https://www.octaedro.com
Salamanca-Kacic, A. (2021). Estrategias Neurodidácticas de Enseñanza Aprendizaje para la Investigación Jurídica. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 11(1), 11–18. https://doi.org/10.37843/rted.v11i1.142
Sotelo-Martín, J.-A. (2022). Neurodidáctica y estilos de aprendizaje en las aulas: orientaciones para docentes. Revista Latinoamericana de Difusión Científica, 4(6), 122–148. https://doi.org/10.38186/difcie.46.08
Unesco. (2009). Conferencia mundial de Educación Superior 2009. Paris: Francia. https://www.congresouniversidad.cu/sites/default/files
Unesco. (2015). Declaración de Incheon. Educación 2030: hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. Incheon, Corea: Unesco. [Archivo PDF].
Valdés, H. (2015). Introducción a la Neurodidáctica. Revista de Investigación y Evaluación Educativa, 2(1), 67–73.

Published

2022-12-15

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Neurodidactict training teachers towards culture and digital citizenship as a prospective of sustainable education (Original) . (2022). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(4), 543-569. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3677