The Focus Science- Technology- Innovation and Society in Nurse's Attention (Original).
Keywords:
impact; focus science-technology-innovation-society; nurse's attention.Abstract
The focus on science- technology -innovation and society in the care of the patients for his professionals refers to the interrelation and the impact of the scientific, technological activities and innovators, from a perspective society in Nurse's Attention. With the objective of designing a policy of becoming actions of focus on science- technology- innovation and society ( CTIS) in the care of the patients for the professionals of Nurse's Attention you developed a pedagogic study, with empiric methods, theoreticians and statistical mathematicians. The components, acquaintances and essential attributes of the system of actions configured themselves with the systemic structural functional vision that they favor focus's footprint science- technology- invention and society, providing evidence of identity of the scientific problem in how contributing to the strengthening of this focus in the improvement of Nurse's Attention. The derivations here described were suggested for the understanding of the sign on what is imperious one belonging to focus science- technology- invention and society as a tool for the impact in the improvement of the care to the patients for the professionals of the nursery, to perceive a jump from the habitual cognoscitive, procedural positions and attitudinal about the theme towards a focus advanced of the problems in Nurse's Attention with effective answer from the sciences of health and them educational, reasons for which a reliable policy of becoming actions in the sign of this study of the improvement in the impact of focus is offered science -technology- invention and society, from an integrative perspective to trigger scientific in the nursing care, tried scientific in its conception and viability for his execution at another scenes.
Downloads
References
Elso, R. y Solís, L. (2010). El proceso de Atención de Enfermería en urgencias extrahospitalarias. CODEM Recuperado de http://www.codem.es/Adjuntos/CODEM/Documentos/Informaciones /Publico/
Equipo de Expertos de la Universidad Internacional de Valencia. (2017). Proceso de atención de enfermería: concepto y etapas. Recuperado de https://www.universidadviu.com/es/actualidad/ nuestros-expertos/proceso-de-atencion-de-enfermeria-concepto-y-etapas.
Fernández, I.M., Pires, M. y Villamañán, M. (2015). Educación científica con enfoque ciencia-tecnología-sociedad-ambiente. Construcción de un instrumento de análisis de las directrices curriculares. Rev. Form. Univ. Vol.7 No.5 La Serena. ISSN 0718-5006. Recuperado de http://dx.doi.org/ 10.4067/S0718-50062014 0005 00004
Naranjo, Y., González, L. y Sánchez, M. (2018) Proceso Atención de Enfermería desde la perspectiva docente. Archivo Médico de Camagüey. Vol. 22, No.6 Recuperado de http://revistaamc.sld.cu/ index.php/amc/article/view/5844/3260
Organización de Estados Iberoamericanos (OEI). (2016). Boletín de Área de Cooperación Científica de la Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación en Iberoamérica CTS. Recuperado de https://www.oei.es/historico/cts2.htm
Organización Mundial de la Salud. (2018). La Atención Integral en Salud. Recuperado de https:// www.sites.google.com/site/medfamger/la-atencion-integral-en-salud
Partido Comunista de Cuba. (2021). Actualización de los Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución aprobados por el VIII Congreso del PCC. Lineamientos 103, 104, 122 y 130. Tabloide Especial. La Habana: Editora Política.
Quintero, E.J., Fe de la Mella, S. y Gómez, L. (2017). La promoción de la salud y su vínculo con la prevención primaria. Medicentro Electrónica. 21(2) Recuperado de http://scielo.sld.cu/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30432017000200003 &lng=es.
Ramos, D., Robinson, F., Gómez, T.C., Legrá, M. y Mustelier, K. (2017). El enfoque ciencia-tecnología-sociedad y la innovación social en los profesionales de la salud. Rev. Inf. Cient. 96(4):626-635. Recuperado de http://www.revinfcienti fica.sld.cu/index.php/ric/ article/view/1183/2191
Reina, N.C. (2010). El proceso de Enfermería: instrumento para el cuidado. Umbral Científico, núm. 17, diciembre. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/304/30421294003.pdf
Rodríguez, M.C. y Cruz, J. (2015). La necesaria relación intersectorial educación-salud en la lucha contra las drogodependencias. Rev Edume Centro. 7(4) Recuperado de http://scielo.sld.cu/ scielo.php?script=sci_arttext&pid= S2077-28742015000400017&lng=es
Rodríguez, G.D. (2017). Ciencia, Tecnología y Sociedad: una mirada desde la Educación en Tecnología. Revista Iberoamericana de Educación. No. 18 Recuperado de https://www. rieoei.org/historico/oeivirt/rie18a05.htm
Universidad de Iztacala. (2020). El Proceso de Atención de Enfermería. Material complementario de Enfermería Comunitaria. Recuperado de https://www.hospitalneuquen.org.ar/wp-content/uplo ads/2020/02/ Proceso-de-Atencion-de-Enfermeria-2.pdf
Victoria, O.R., Manuell, L.G., Arroyo G., et al. (2004). Recomendaciones para mejorar la atención en enfermería. Rev. de Enfermería del Instituto Mexicano del Seguro Social. 2004;12(1): Recuperado de https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=33702