The environmental training of the educational professional from the improvement of environmental education. (Review)

Authors

Keywords:

environmental training; environmental dimension; curricular greening; education professionals

Abstract

The environmental crisis of the 21st century, exacerbated by the impacts of climate change, requires the training of professionals with a broad environmental culture for all sectors of social life, capable of understanding and reversing the environmental reality for the sake of an adequate quality of life, all of which must be a priority of the processes that take place in universities from training, research and extension, as part of the curricular strategy of environmental education, which must be specified from the introduction of the environmental dimension in the professional training models of all careers, a process that is recognized in the world as curricular greening and university management. The environmental training of education professionals offers special interest, since its incidence in the substantive processes that take place is vital, which has been investigated from the conception of the training of these professionals, through research-action-participation, obtaining as The result was the integration of the environmental dimension to the training process of the education professional, from the performance of their functions, in keeping with current requirements, the Life Task and the Food Sovereignty and Nutrition Education Plan, which constitutes a benchmark for the improvement of the environmental training of the educational professional in the Study Plan E.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eulalio Aguiar Guillermo, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. CUM Sagua la Grande. Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Prof. Auxiliar.

  • Ariel Jesús Fragoso Martínez, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. CUM Sagua la Grande. Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Prof. Auxiliar.

  • Mario Enrique Alfonso Lorenzo, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. CUM Sagua la Grande. Cuba.

    Máster en Ciencias Pedagógicas. Prof. Auxiliar.

References

Alarcón, R. (2013). La calidad de la Educación Superior Cubana: retos contemporáneos [Conferencia inaugural]. Congreso de Pedagogía 2013, La Habana, Cuba.
Alba, D., Barbeitos, R., Barra, M. T., Benayas, J., Blanco, D., Domènech, X., Fernández I., Florensa, A., García, F., López, N., y Ysern, P. (2012). Estrategias de sostenibilidad y responsabilidad social en las universidades españolas: una herramienta para su evaluación. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16(2), 59-75. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/19916
Álvarez, C. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. Pueblo y Educación.
González, M. del C. (1998a). La Educación Ambiental y formación del
profesorado. Revista Iberoamericana De Educación, 16, 13-22. https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie16a01.pdf
González, M. del C. (1998b). Características de la formación continuada en educación ambiental del profesorado del nivel medio. Conclusiones y propuestas de un proyecto de la OEI. Revista Iberoamericana De Educación, 16, 117-136. https://doi.org/10.35362/rie1601114
Gutiérrez, J. y Perales, J. (2012). Ambientalización curricular y sostenibilidad, nuevos retos de profesionalización docente. Profesorado. Revista de currículo y Formación de Profesorado, 16(2), 5-14. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56724395001
Ley 81 del Medio Ambiente. (1997, 11 de julio). Gaceta Oficial de la República de Cuba. Edición extraordinaria, Número 7, año XCV. https://www.atenas.inf.cu/?wpfb_dl=227
Mc Pherson, S. M. (2004). Fundamentos generales para la incorporación de la dimensión ambiental en los programas de estudio de la formación de docentes. (Material en soporte digital)
Novo, M. (2009). La educación ambiental, una genuina educación para el desarrollo sostenible. Revista de Educación, (1), 195-217. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:8998f1e4-65d7-40dd-9469-7945013994e8/re200909-pdf.pdf
Roque, M. (2003). Estrategia educativa para la formación de la cultura ambiental de los profesionales cubanos de nivel superior, orientada al desarrollo sostenible [Tesis de doctorado. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique J. Varona]
Santos, I. (2002). Estrategia de formación continuada en Educación Ambiental para docentes [Tesis de doctorado. Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela Morales]
UNESCO (2009). Conferencia mundial sobre la educación superior - 2009: la nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=219114871013
UNESCO (2014). Declaración de Aichi-Nagoya sobre la Educación para el Desarrollo Sostenible(ED/2014/TLC/ESD/01).http://www.lapalmabiosfera.es/sites/default/files/adjuntos/unesco_2.-_declaracion_de_japon_de_eds.pdf
Vilches, A. y Gil, D. (2012). La educación para la sostenibilidad en la universidad: el reto de la formación del profesorado. Profesorado. Revista de currículo y Formación de Profesorado, 16(2), 25-43. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56724395003

Published

2022-04-20

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The environmental training of the educational professional from the improvement of environmental education. (Review). (2022). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(3), 153-171. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3409