Mathematical modeling in the structuring of a skills system (Original)
Keywords:
Modeling; Mathematical; differential equationsAbstract
The mathematical modeling is one of the fundamental tools that it allows to the engineer to correctly interpret of the reality and transform it in order to perfect the different processes of the economy. The present paper aims to offer a methodology to improve the teaching of the mathematical modeling through differential equations in the Engineering careers of the Faculty of Technical Sciences of Granma's University. A thorough analysis of the curricula of these careers and the preparation of teachers and students identified the main inadequacies in this subject. The proposed methodology is based in the structuring of the mathematical basic abilities and its influence for the formation and develops of the ability to model through differential equations and in the contextualization of the teaching problems so that they motivate the students to the efficient study of this content.
Downloads
References
Villa, Ochoa, A., (2015). Modelación matemática a partir de problemas de enunciados verbales: un estudio de caso con profesores de matemáticas. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, vol. 8, núm. 16, julio-diciembre, pp. 133-148 Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá, Colombia.
Colectivo de autores, CUJAE, 2015. El papel de la modelación matemática en la formación de los ingenieros. La Habana.
ZIL, D. (1997). Ecuaciones Diferenciales con Aplicaciones. Ecuaciones diferenciales, con aplicaciones del modelado ISBN 968-7529-21-0. Sexta Edición.
Murray R, S., (1994). Ecuaciones Diferenciales, Aplicadas. PRENTICE-HALL HISPANOAMERICANA, S.A. ISBN 968 880- 063-8. Naucalpan de Juárez. Edo. de México.
Programas y Planes de Estudio de Matemática III. Ingeniería Agrícola e Ingeniería Mecánica, 2007.
Colectivo de autores. 2007. Compendio de Pedagogía. La Habana. Cuba.
García Sabater, J., Maheut, J. (2016). Modelado y Resolución de Problemas de Organización Industrial mediante Programación Matemática Lineal. Grupo de investigación ROGLE. Departamento de Organización de Empresas. Curso 2015/2016.
Werle De Almeida, L., Fogaça De Oliveira, C. (2015). Modelos de crescimento populacional: um olhar à luz de uma socioepistemologia. ISSN: 1815-0640 Número 41. Marzo, pp 107 - 133
Gallardo, B.; Almerich, G.; Suárez Rodríguez, J. & García Félix, E., (2012). Estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios excelentes y medios. Su evolución a lo largo del primer año de carrera. Relieve, v. 18, n. 2, art. 1. DOI: 10.7203/relieve.18.2.2000”.

































