Formulation of mathematical problems from the expected answer on (Original)

Authors

  • Andrés Jesús Cutiño-Reinaldo Universidad de Granma
  • Lourdes Concha-Yero Universidad de Granma
  • Juan Luis Noguera-Matos Universidad de Granma
  • Sergio Martínez Maillo Universidad de Granma

Keywords:

Logical linguistic training; problems; posing problems

Abstract

This paper approaches a particular procedure when formulating mathematical problems: the formulation from the expected answer on; activity considered as very important because of its contribution to the students´ personality. Due to their potentialities to cover any type of mathematical content, both the formulation and problem – solving, alongside of a logical – linguistic training, these two guiding lines get integrated and linked with the rest of them. Although this technique can be applied to any type of mathematical problems, it is limited to those whose texts are related to the practice, since that is the kind of exercise which more commonly appears when teaching Mathematics.  If novel professors and students of Mathematics – Physics career put into practice the actions and operations of this procedure by means of simple exercises, they will find an understandable way of introducing it in their educational practice easily. Nowadays, within the group of primary objectives concerned with the teaching – learning process of Mathematics in Cuba, it is the proper formulation of problems. That´s why the development of its constituent abilities must be planned not only in the students´ transit from elemental to universitary education, but to the very professors´ formation as well.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ballester, S. y otros (1992). Metodología de la enseñanza de la matemática I. La Habana: Pueblo y Educación.

Cruz, M. (2002). Estrategia metacognitiva en la formulación de problemas para la enseñanza de la Matemática. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”. Holguín.

Fuentes, I., y Montenegro, E. I. (2010). Procedimiento para el diagnóstico del nivel de desarrollo alcanzado por los estudiantes en la formulación de problemas que se resuelven con modelos matemáticos. Cuadernos de Educación y Desarrollo. Vol. 2, Nº 22.

González, D. (2001): La superación de maestros primarios en la formulación de problemas matemáticos. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”, Ciudad Habana.

Labarrere, A. (1980). Sobre la formulación de problemas matemáticos por los escolares. Educación. Año X. No 36. La Habana.

Labarrere, A. (1988). ¿Cómo enseñar a los alumnos de primaria a resolver problemas?. La Habana: Pueblo y Educación.

Llivina, M., et al. (2000). Un sistema básico de competencias matemáticas. Ponencia presentada en el evento internacional Contextualización de Problemas Matemáticos y Desarrollo de Competencias, Fundación Colegio UIS, Santander, Colombia.

Malaspina, U. (2013). La creación de problemas matemáticos en la formación de profesores. VII CIBEM. Montevideo.

Suárez, C. (2003). La identificación de problemas matemáticos en la Educación Primaria. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”, La Habana.

Published

2017-12-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Formulation of mathematical problems from the expected answer on (Original). (2017). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 13(4), 207-218. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/281

Most read articles by the same author(s)