Analysis of Values in University Students. Case Study. (Original)
Keywords:
formation of values; study of values; quantitative analysis; Hydraulic Engineering CareerAbstract
The formation of human values has been one of the aspects prioritized by the Cuban higher education system. The career of Hydraulic Engineering of the Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, Cuba; has developed a systemic conception of education based on values; however there are no studies that analyze its effectiveness or behavior. The objective of the study was: to examine the correspondence between the values present in the study plan of the Hydraulic Engineering career and those possessed by the first and third year students of this specialty. The study was classified as descriptive with a quantitative approach. Methods at the theoretical and empirical levels were used to obtain results. At the theoretical level, the inductive deductive, synthetic analytical and structural systemic approach was applied. At the empirical level, the documentary analysis, the survey and the mathematical statistical methods were used. The techniques applied were the percentage analysis, the questionnaire and the document review. A statistical analysis was carried out that showed the patterns and trends around behavior in the formation of values of the specialty under study. It is concluded that students have honesty, responsibility, respect, being studious, solidarity, friendship and companionship as their main values. The study carried out showed certain ignorance on the part of the students of the values contained in the curriculum of their specialty.
Downloads
References
Calderon, G., Carrillo, M. A., y Soto, M. B. (2016). Percepciones sobre trabajo y educación en comunidades queretanas: "Ya tenemos el aeropuerto pero...". Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(68), 249-274.
Castillo, A., Ramírez, M. y Ferrer, R. (2017). Aula virtual como estrategia para el aprendizaje de la Química Orgánica. Educ@ción en Contexto, 2(5), 95-111.
Dorfsman, M. I. (2015). La profesión docente en contextos de cambio: el docente global en la sociedad de la información. Revista de Educación a Distancia, 6(2), 2-23.
Espinoza, L., y Rodríguez, R. (2017). La generación de ambientes de aprendizaje: un análisis de la percepción juvenil. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(14), 1-19.
García, C., y Cabero, J. (2016). Evolución y estado actual del e-learning en la formación profesional española. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 12(2), 167-191.
Hernández, J. L., y Gómez, A. M. (2016). Debating education and political reform: the freinet movement and democratisation in Spain (1975-1982). História da Educação, 20(49), 95-122.
Meléndez, R. E. (2017). Propuesta metodológica para el ejercicio de la auditoría operativa en los gobiernos locales de Costa Rica. Tec Empresarial, 11(1), 49-61.
Paz, L. E., Hernández, E. A., y Urbay, M. (2020). Principios para la creación y difusión de recursos de aprendizaje. Santa Clara. La Habana: Editorial Feijóo / Editorial Universitaria Félix Varela.
Paz, L., Hernández, E.,y Van de Water, H. (2016). Los retos de la Educación Superior en el siglo XXI. Revista Conrado, 12(55), 17-24.
Plan de Estudios de la Carrera de Ingeniería Hidráulica (2017). Objetivo general único: aspectos educativos e instructivos integrados. La Habana: Ministerio de Educación Superior.
Redondo, S., Navarro, E., Gutiérrez, S., e Iglesias, I. (2017). Mejora del aprendizaje en las organizaciones a través de comunidades virtuales. Revista Complutense de Educación, 28(1), 101-123.
Rikap, C. (2017). Percepciones sobre la autonomía universitaria de los docentes-investigadores de la Facultad de Farmacia y Bioquímica de la Universidad de Buenos Aires. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 8(23), 138-162.
Rivera, F., Rivera, P., y Alonso, C. (2018). Una mirada territorial al sistema universitario chileno. El caso de la Universidad regional de Aysén (UAY). Estudios pedagógicos, 44(1), 427-443.
Ruiz, A., Roque, Y., y Rodríguez, M. (2017). Acciones de superación profesional para potenciar la competencia en comunicación de resultados científicos. Revista Electrónica Educare, 21(2), 28-50.
Sánchez, A. (2015). 'Nuevos' valores en la práctica psicosocial y comunitaria: Autonomía compartida, auto-cuidado, desarrollo humano, empoderamiento y justicia social. Universitas Psychologica, 14(4), 1235-1244.
Vidal, M. y Fernández, B. (2015). Aprender, desaprender, reaprender. Educación Médica Superior, 29(2), 1-12.