Reflection on the Collaborative Work, from its pedagogical and methodological foundations (Review)
Keywords:
Collaborative work; learning; collaborative learning; pedagogical and methodological foundationsAbstract
The present work addresses the need to implement collaborative work techniques as a tool to improve student learning and achieve greater motivation and creativity in the construction of knowledge. Theoretical aspects of collaborative work are related such as its origin, fundamental stages and its structure as a learning activity. It analyzes the contribution of researches conducted in different universities on this subject, which is based on the use of Collaborative Work in terms of improving learning, initiation in the research process, change in the role of teacher and student, development of skills and collaborative projects, to name a few. In order to reflect on the pedagogical and methodological foundations of Collaborative Work, a documentary research is developed, which critically reviews and contributes to the theoretical, pedagogical and methodological systematization of the subject. It covers the characterization of the different forms of collaborative work techniques grouped around categories such as dialogue, reciprocal teaching, problem solving, graphic information and drafting. Finally, the importance of using, qualifying and evaluating the collaborative work carried out by the students as a mechanism to stimulate individual and collective responsibility is summarized.
Downloads
References
Ausubel, D. P. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Ed. Trillas. México.
Bará, J. y Domingo, J. (2005). Técnicas de Aprendizaje Cooperativo. Madrid, 28 y 29 de abril http://www.catedu.es/doc_intercultural/recursos/pdfs/TecnicasAprendizajecooperativo.pdf
Barkley, Cross y Howell, (2007). Técnicas de aprendizaje colaborativo. Manual para el profesorado universitario. Ministerio de Educación y Ciencia. Madrid: Ediciones Morata, S. L.
Bernaza, G. y Lee, F. (2005). El aprendizaje colaborativo: una vía para la educación de postgrado. Revista Iberoamericana de Educación (ISSN: 1681-5653) file:///C:/Users/JorgeHumberto/Downloads/1123Bernaza.pdf
Bravo, G y Sànchez, L. (2008). Modelo Pedagógico por Competencias de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Quevedo: UTEQ. Obtenido de http://biblioteca.uteq.edu.ec/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=10930
Bruffee, K. A. (1993). Collaborative learning: Higher education, interdependence, and authority of Knowledge.Bltimore, MD.Jhons Hopkins University Press.
Bruner, J. (1972). Hacia una teoría de la instrucción. México: Uteha.
CES. (2013). Reglamento de Régimen Académico. República del Ecuador, Consejo de Educación Superior. http://www.ces.gob.ec/doc/Reglamentos_Expedidos_CES/ codificacin%20del%20reglamento%20de%20rgimen%20acadmico.pdf
Guiter, M. y Jiménez, F. (2000). Trabajo cooperativo en entornos virtuales de aprendizajes. En: Aprender de la Virtualidad. España: Edit. Gedisa.
Glinz, P. E. (2005). Un acercamiento al trabajo colaborativo. Revista Iberoamericana de Educación (ISSN: 1681-5653). file:///C:/Users/JorgeHumberto/Downloads/820Glinz%20(3).PDF
Guitert, M.; Lloret, T.; Giménez, F.; Romeu, T. (2002). El treaball i l’aprenentatge cooperatius en entorns virtuals: el cas de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Coneixement i societat. Revista d’Universitats, Recerca i Societat de la Informació, 8. pp. 44-77 [En línea] http://www.gencat.net/dursi/c.oneixementisocietat [Consulta: 12 de febrero de 2017]
Maldonado, M. (2008). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos. Una experiencia en educación superior. Laurus, 2008 14(28). Laurus, vol. 14, núm. 28, septiembre-noviembre, 2008, pp. 158-180. Universidad Pedagógica Experimental Libertador Caracas, Venezuela. Mercado-Martinez, Francisco.
Miranda, A. y Tirado, F. (2012). Las nuevas universidades. El fenómeno de comunidades de aprendizaje en línea. Revista de la Educación Superior, vol. XLI (4), núm. 164, octubre-diciembre, pp. 9-33
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60426901001
Merino, E. C. (2011). Una propuesta de evaluación para el trabajo en grupo mediante rúbrica. EA, Escuela abierta: revista de Investigación Educativa, 14, 67-8
Ordeñana García, M., Darretxe Urrutxi, L., & Beloki Arizti, N. (2016). Innovando el Practicum en educación social: experiencia de trabajo colaborativo a partir de sus protagonistas. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 7(20). Recuperado de https://ries.universia.net/article/view/1884
Riera, G. (2011). El aprendizaje cooperativo como metodología clave para dar respuesta a la diversidad del alumnado desde un enfoque inclusivo”, Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva. Vol. 5 - Num. 2-
Pérez, M. y Guitert, M. (2007). La dimensión social del aprendizaje colaborativo virtual. RED. Revista de Educación a Distancia. Núm. 18. Sept 2007 http://www.um.es/ead/red/18
Woolfolk, A. (2006) Psicología Educativa. México: Pearson Education.
UTEQ (2008). Modelo Pedagógico por Competencias de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Quevedo. Reglamento interno de implementación. http://www.uteq.edu.ec/lotaip/lotaip/pdf/literala2/REGLAMENTOSINTERNOSUTEQ/REGLAMENTO%20DE%20SEMESTRALIZACION%20Y%20CR%C3%89DITOS%20DE%20LA%20UTEQ.pdf