Dynamics of the management process of the Industrial three-year course Technician´s formation (Review)

Authors

  • Alexi Acosta-Ávila Universidad de Granma

Keywords:

technician's formation; formative management; technological-pedagogic integration

Abstract

The present article offers a dynamics´ conception of the management process of the industrial three-year course technician´s formation. The method used is the group of integrative formative management, which reveals the principle of technological-pedagogical integration and emphasizes on the scientific and technological in this process; so the scientific aspect becomes technological while the management process is structured in the different formative spaces. This result emerges as part of the doctorate research, which is systematized in the project of technological-pedagogical integration managed by the author of the article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alexi Acosta-Ávila, Universidad de Granma

    Profesor Titular

References

Acosta Ávila, A. (2008). Concepción pedagógica del proceso de dirección de la formación del bachiller técnico industrial. Tesis en Opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín. Cuba

Alonso Rodríguez, S. H. (1997). Dirección estratégica y administración por objetivos en el MINED. Impresión ligera de la Dirección de Cuadros del MINED. La Habana, Cuba.

Alonso Rodríguez, S. H. (2002). Dirección Científica Educacional. Lima: Editora Magisterial. Servicios Gráficos. Perú.

Aragón Castro, A. (1995). La Educación Técnica y Profesional y su respuesta en el Impacto económico actual. Pedagogía '95. Conferencias especiales y mesas redondas. Palacio de las Convenciones. Ciudad de La Habana. Págs. 50 - 55.

Arcec, C. y col. (2003). Gestión pedagógica profesional de un Técnico en un proyecto social. Impresión ligera. Ecuador.

Bernal Alemany, R. (1987). Particularidades del Proceso Educativo en los Centros Docentes de la Educación Técnica y Profesional. Tesis en Opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana, Cuba.

Bringas Linares, J. A. y Reyes Piña, O. l. (1999). Dirección Educacional. Contribución a su Epistemología. Varona, No. 29 jul - dic.

Cerezal Mezquita, J.; Fiallo Rodríguez, J. y Patiño, A. (2000). La formación laboral de los alumnos en los umbrales del siglo XXI. La Habana: Pueblo y Educación.

Codina, A. (2001). Cambios en el entorno de las empresas en Cuba, artículo publicado en Calidad, órgano del centro de Estudios de Técnicas de Dirección de la Facultad de Contabilidad y Finanzas de la Universidad de la Habana. C. Habana.

Cuba. Ministerio de Educación. (1986). Acuerdo 1941 del Comité Ejecutivo del Consejo de Ministros sobre la formación de Obreros Calificados y Técnicos Medios. – La Habana: Empresa de Impresiones Graficas del MINED.

Cuco, M; Losada, L. (1988). Algunas consideraciones acerca de la relación entre la estructura social y de la estructura individual. El grupo familia, su función. Material digital. Madrid. España.

Cuevas Casas, C. y Torres, G. (1998). Formación básica del directivo educacional y alta dirección educacional. Cursos de la maestría en pedagogía profesional, ISPETP, La Habana.

González Rey, F. (1993). Algunas reflexiones sobre la motivación humana desde un enfoque personológico. Su significación para la educación. La Habana: Pueblo y Educación.

Zarzar Charur, C. (1980). La dinámica de los grupos de aprendizaje desde un enfoque operativo. Perfiles Educativos. N. 9. Julio-Septiembre

Published

2018-10-23

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Dynamics of the management process of the Industrial three-year course Technician´s formation (Review). (2018). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 14(1), 79-92. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/236