An experience in the realization of seminars in food sciences. (Review)
Keywords:
seminar, teaching activity, teaching-learning processAbstract
A proposal for seminars in the third year of the Bachelor of Food Sciences at the University of Camagüey is presented with the objective of illustrating the effectiveness of this type of teaching activity in the training of future professionals in the specialty. The experience has three application courses in different subjects and careers that guarantee its results. In its elaboration methods of the theoretical level were used that allow the processing of the information, the characterization of the object of investigation and determine its theoretical and methodological foundations. The seminar is a type of teaching activity that allows deepening and systematizing the knowledge and skills of the students in the subjects treated in conferences, practical classes and others. Exercises students in individual and collective work, and familiarizes them with the means of investigation and reflection of the subject being addressed. It is an effective way to train future graduates in the scientific debate defending their theoretical positioning and practical experience with due respect for the opinions of others. As an illustration, two seminars conducted by the authors in the group and subject indicated are presented as examples.
Downloads
References
Arias, J., & Porras, R. (2013). Los seminarios de problemas como estrategia docente en las enseñanzas técnicas. Una experiencia aplicada a la ingeniería del terreno. Revista de Docencia Universitaria, 11 (Número Especial), 47-64 ISSN: 1887-4592.
Cano, F., Berbén, A., Fernández, M., Gea, M., & Díaz, M. (2014).
Metodología docente en las universidades europeas: la percepción de los Erasmus Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 8 (1), 307-322.
Chuquimarca, R. C., Paz, C. E., & Romero, H. A. (2017). La clase y sus tipos como forma de organización esencial de la docencia en la educación superior. Universidad y Sociedad, 9(5), 313-318. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus
Colombo, L., & Zambrano, J. (2013). ¿Qué escriben los estudiantes de posgrado? Tipos de textos solicitados en seminarios. Forma y Función, 26 (2), 41-55.
García M, Lugones M, Lozada L. Algunas (2006) Consideraciones teóricas y metodológicas sobre el seminario. Rev. Cubana Medicina General Integral. Disponible en:
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252006000300017&lng=es
Hernández, R. C. & Infante-Miranda, M. E. (2017). La clase en la educación superior, forma organizativa esencial en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Educación y Educadores, 20 (1), 27-40. DOI: 10.5294/edu.2017.20.1.2
Landaluce, O. (2011). Pedagogía. La Habana: ECIMED
Pastor, E. (2014). Implicaciones del espacio europeo de educación superior para el trabajo social en España. Universidad de Murcia, España. Revista Lugares de Educação [RLE], Bananeiras, Paraíba, Brasil, 4 (9), 163-181, Jul.-Dez. ISSN 2237-1451. Disponible en: http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rle.
Piña, C. N., Seife, A., & Rodríguez, C. M. (2012) El seminario como forma de organización de la enseñanza. MediSur, 10 (2), 109-116. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180023438017
Pons, J.P. (2005). El espacio europeo de educación superior. un reto para la universidad. Revista Fuentes 6.
Resolución Nª 2/2018 del Ministerio de Educación Superior. ISSN 1682- 7511. GACETA OFICIAL DE LA REPÚBLICA DE CUBA. Nº 25, Edición ordinaria del 21 de junio de 2018. Sitio Web http://www.gacetaoficial.cu/
Rodríguez, M. y González, M. E. (2017) Metodología para la realización de un seminario participativo en la asignatura Microbiología y Parasitología Médicas. Editorial Ciencias Médicas, 31 (2), ISSN 1561-2902. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/935/507
Rojas, M., & Méndez, R. (2013). Cómo enseñar a investigar. Un reto para la pedagogía universitaria. Educación y Educadores, 16 (1), 95-108. ISSN: 0123-1294. Universidad de La Sabana, Colombia.
UNESCO. (2017). La Cuestión Universitaria. “La renovación de las metodologías educativas en la universidad”. Boletín electrónico de la cátedra UNESCO de gestión y política universitaria – Universidad Politécnica de Madrid. Noviembre Nº 2.