Systemic understanding of General Chemistry by means integrative intradisciplinary exercises in Chemical Degree career (Original)

Authors

  • Juan Leonides Bataille Vedey Universidad de Oriente
  • Isabel Almenares Verdecia Universidad de Oriente

Keywords:

systemic understanding; integrative intradisciplinary exercises; General Chemistry

Abstract

The article demonstrates the systemic understanding of the General Chemistry for the students of the career Chemical Degree at East University, Cuba, using integrative intradisciplinary exercises. The proposal includes 20 exercises, the methodological conception for its elaboration and the methodology for the implementation in the teaching-learning process of the subject. The use of theoretic methods allowed to take into consideration investigations carry out by national and international authors on the topic. The results achieved with the application of empiric methods demonstrated the understanding of the contents as a system. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustín Vicedo, T. (2009). La integración de conocimientos en la educación médica. Educación Médica Superior, 23(4), 226-237. Recuperado en 23 de junio de 2018, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864 21412009000400008&lng=es&tlng=es.
Arteaga Valdés, E. (2010). Las tareas integradoras: un recurso didáctico para la materialización del enfoque interdisciplinario del proceso de enseñanza – aprendizaje de las ciencias exactas. Ponencia presentada en el Congreso Iberoamericano de Educación METAS 2021, Buenos Aires, Argentina. Obtenido en 10 de mayo de 2018 de http://www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/COMPETENCIASBASICAS/R0854_Arteaga.pdf
Delfino, F. A. y Lovaina, A., X. (2014). La intradisciplinariedad en las Ciencias Naturales: vías para su implementación en la Secundaria Básica. EduSol [en línea], 14 (Enero-Marzo) Recuperado en 3 de abril 2018 de http://www.redalyc.org.www.redalyc.org/articulo.oa?id=475747187001 ISSN .
Díaz-Barriga, F. y Hernández-Rojas, G. (s/f) Estrategias docentes para un aprendizaje significativo una interpretación constructivista. 2ª edición. Editores Mc Graw Hill. Capítulo 2 Constructivismo y Aprendizaje Significativo. Visión panorámica del capítulo. Recuperada en agosto 14 de 2018 en http://estilosdeaprendizaje.yolasite.com/resources/frida_gerardo.pdf
Galagovsky, L., y Giudice, J. (2015). Estequiometría y ley de conservación de la masa: una relación a analizar desde la perspectiva de los lenguajes químicos. Ciência&Educação (Bauru), 21(1), 85-99. Recuperado de https://dx.doi.org/10.1590/1516-731320150010006.
García, G. A., López, V. V., González, B. M. (2015). Tareas docentes integradoras en la física escolar. Atenas, 2 (30), 1-13. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478047206001.
Ortiz-Cárdenas, T., y Travieso-Valdés, D. (2017). El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP): opción pedagógica en el proceso de formación universitaria. Congreso Universidad, 6(6). Recuperado de http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/rcu/article/view/977
Raviola A., Gennari F., y Andrade J. (1999). Integración conceptual en cursos de Química General. Educación Química, 1(0). Recuperado de www.educacionquimica.info/include/downloadfile.php?pdf=pdf565.pdf1
Travieso-Valdés, D., y Ortiz-Cárdenas, T. (2018). Aprendizaje basado en problemas y enseñanza por proyectos: alternativas diferentes para enseñar. Revista Cubana de Educación Superior, 37(1), 124-133. Recuperado en 26 de noviembre de 2018, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000100009&lng=es&tlng=es.
Vélez-Cardona, W. (2013). La integración del conocimiento como fundamento de los estudios generales. Ciencia y Sociedad, 38(4), 643-657. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87029731002.

Published

2019-10-17

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Systemic understanding of General Chemistry by means integrative intradisciplinary exercises in Chemical Degree career (Original). (2019). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 15(4), 35-45. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1054