The communication of deaf early childhood learners. A new look from the family context (Original)

Authors

Keywords:

communication; deaf learners; family context; early childhood

Abstract

When the auditory deficit appears before oral language is formed or at some point in its ontogenetic process, before three years of age, the implications that are generated compromise the communicative function and cause the family to resort to linguistic codes that do not correspond to the kinesics formative structuring of the sign language with which the child will learn to read and write when he reaches school age. The role that the family should play in this task is recognized, for which it requires guidance; however, there are insufficiencies in the process of family guidance from the educational institution for communication through sign language in deaf students of preschool childhood, a problem that urgently requires a solution within the Pedagogical Sciences. The objective of this article is the elaboration of a pedagogical model of family orientation for deaf early childhood students, in order to favor the development of communication through sign language. Theoretical, empirical and statistical research methods were used for its realization. Its most relevant results are, as a contribution to the theory, a pedagogical model of family orientation for communication through sign language with early childhood students. The results, which demonstrate the feasibility and relevance of the model when applied in educational practice, were evaluated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alberto Infante Domínguez, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Educación Especial. Profesor Auxiliar.

  • Esther Santiesteban Almaguer, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciada en Defectología. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular.

References

Alarcón, Y., García, M. M., & Gómez, A. L. (2020). Tendencias en la orientación a la familia del niño con necesidad educativa sensorial de tipo auditiva en el contexto cubano. Roca: Revista Científico-Educacional de la Provincia Granma, 16(1), 283-297. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1462/2577

Carrascosa, J. (2015). La discapacidad auditiva. Principales modelos y ayudas técnicas para la intervención. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y apoyo a la inclusión, y multiculturalidad, 1(2), 101-113. https://www.redalyc.org/pdf/5746/574661395002.pdf

Espinosa, Y., Figueredo, Y., & Fajardo, M. R. (2021). La preparación de la familia en la estimulación del lenguaje desde la primera infancia. Roca: Revista Científico-Educacional de la Provincia Granma, 17(4), 2021, 283-297.

Hernández, D., & Rodríguez, B. (2024). Aporte a la Educación Especial: lengua de señas cubana y su enseñanza en escolares sordos. Revista Varela, 24(67), 48-54. https://doi.org/10.5281/zenodo.10429303

Hidalgo, Y. (2013). La estimulación del vocabulario de los niños de tres a cinco años atendidos por el Programa “Educa a tu hijo” [Tesis Doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío]. Repositorio UDG.

Marimón, J. A, & Guelmes, E. L. (2011). Aproximación al modelo como resultado científico. En Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Pueblo y Educación.

Mera, N., & Santamaría, M. (2021). Estrategias lúdicas para el desarrollo de la expresión oral en los niños de educación inicial. Roca. Revista Científico-Educacional de la Provincia Granma, 17(4), 120-140. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2732/5382

Mora, K. (2017). La preparación de familia de niños sordos en la primera infancia: premisa indispensable para la inclusión educativa. Revista Conrado, 13(59), 218-224. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/547

Noguera, K. (2008). La integración educativa en el niño de tres a cinco años de edad con déficit auditivo al grado preescolar de la escuela primaria [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José De La Luz y Caballero”]. Repositorio UHO.

Tobar, S. S., & Tamayo, D. H. (2016). Consideraciones sobre el desarrollo del lenguaje y su afectación en niños y niñas de 4 a 5 años. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS, 5(6), 912-924. https://doi.org/10.59169/pentaciencias.v5i6.901

Published

2025-04-04

How to Cite

The communication of deaf early childhood learners. A new look from the family context (Original) . (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(3), 145-161. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5120