Professionalization of the guidance function of the tutor in Higher Education. (Original)

Authors

  • Lidisis Ceniz Soto Centro Universitario Municipal Esmeralda
  • Silvia Colunga Santos Centro de Estudios de Ciencias de la Educación “Enrique José Varona”
  • Raúl Ortiz Pérez Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte y Loynaz”

Keywords:

professionalization; orientation; tutor

Abstract

The present investigation was developed in the career of Agronomic Engineering of the University of Camagüey. The new socio-economic and cultural context, imposes new challenges to the universities, among these, to become committed institutions with the society and with an integral formation of its students. In order to achieve these goals in Higher Education, it is necessary to have competent professors-tutors to correct, to evaluate and to guide in a comprehensive way. Tutors are often of different profiles to that of the formation of their tutee, which brings with it an inadequate academic orientation, social, personal, investigative and labor. Based on this assessment, the research corroborates theoretical and practical insufficiencies related to the guidance performance of the university professor who exercises the tutorial function. The present has as objective to characterize the preparation of the tutors in Higher Education. A population composed by 35 tutors from the Agricultural Engineering degree and 48 tutees were considered. 15 tutors and 16 tutees were intentionally selected as sample. The results of the study demonstrated the necessity of the training for the orientation function in tutors of Higher Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lidisis Ceniz Soto, Centro Universitario Municipal Esmeralda

    Asistente

  • Silvia Colunga Santos, Centro de Estudios de Ciencias de la Educación “Enrique José Varona”

    Profesor Titular

  • Raúl Ortiz Pérez, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte y Loynaz”

    Profesor Titular

References

Añorga, J. (2012). La profesionalización del docente y el desempeño pedagógico profesional: Un acercamiento teórico. Recuperado el 8 de enero de 2015, de http://www.cpscetec.com.br/brasil_cuba/material_cuba/la_profesionalizacion_docente_desempeno_pedagogico_profesional.doc
Carvajal, B. (2013) Competencias informacionales desde la formación inicial del docente.Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.
Collazo Delgado, B. (2006) Modelo de tutoría integral para la continuidad de estudios universitarios en las sedes municipales. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría. UH.
Colunga, S.; García, J.; Álvarez, N. (2012). La profesionalización del personal docente que ejerce la función tutorial en la educación superior. Revista Transformación, 8 (1), 20-30.
Cuenca, Y. (2010). Orientación educativa a estudiantes de carreras pedagógicas para el desarrollo de proyectos de vida. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín.
De la Rosa, Villao, A. (2016) Profesionalización pedagógica de los profesores universitarios: Caso Universidad laica Eloy Alfaro de Manabí, extensión Bahía de Caráquez. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación UPSE.
González, F. L. (2013a). Implicaciones de una definición histórica cultural de la subjetividad para una clínica diferente. En Evento internacional HOMINIS. La Habana, Cuba.
González, V.; González, R. (2008). Competencias genéricas y formación profesional: un análisis desde
Guzmán, C. (2014). El docente-tutor competente como acompañante del estudiante del nivel superior en su proyecto de vida. Puebla México.
Hernández, V.; Tobón, S. (2017). La tutoría socioformativa en la Educación Superior. México: CIFE.
Horruitiner, P. (2012). La universidad latinoamericana contemporánea: retos y desafíos. La Habana: Editorial Universitaria.
Mayet W, M (2012) Trabajo educativo y proyecto de vida: Una relación necesaria. Revista Electrónica “Cuadernos de Educación y Desarrollo” (ISSN: 1989-4155), indexada en IDEAS-RePEc y alojada en www.eumed.net/rev/ced. http://eumed.net/rev/ced/25/mfmw.htm
Moncada, J.; Gómez, B. (2012). Tutoría en competencias para el aprendizaje autónomo. México: Ed. Trillas.
Recarey, S. C., Pino del, J. L. y Rodríguez, M. (Compiladores) (2011). Orientación Educativa. (Parte. I.). La Habana. Cuba: Pueblo y Educación.
Romo, A. (2014), Los programas institucionales de tutoría: actores, procesos y contextos, México, ANUIES.
Tobón, S. (2015a). Estrategias para fortalecer la tutoría desde la socioformación. México: CIFE.
Zabalza, M. (2003): Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y Desarrollo profesional. Madrid. Narcea.

Published

2020-07-07

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Professionalization of the guidance function of the tutor in Higher Education. (Original). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 16(1), 897-908. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1807